NIEUWS & PERS

9 september 2022

Taptoe 2022

Na een zomer met heel veel zonnige dagen is de tijd nu aangekomen dat de kermissen weer in de regio zijn, zo ook in Azewijn. Het laatste weekend in september zal de kermis hier losbarsten. Voor aanvang zal de kermis muzikaal geopend worden met de jaarlijkse Taptoe.

Deze Taptoe is een samenwerkingsverband tussen verschillende verenigingen in het dorp: Dweilorkest Azum’s Aosum en Fanfare st. Joseph o.l.v. Johan van Schijndel, Popkoor U-nique o.l.v. Emma Lukassen en Schutterij Wilhelmina o.l.v. Andreas te Grotenhuis, waarbij ze de (oud)-inwoners van Azewijn en andere liefhebbers uit de regio willen laten genieten van een gevarieerd muzikaal programma. Van Böhmische Traum naar Queen en weer terug naar marsmuziek, werkelijk alles komt voorbij

.

Traditioneel was de taptoe altijd bij de Mattheüs kerk. De aanstaande verkoop van het kerkgebouw en de verandering van de indeling van het kermisterrein heeft geleidt tot het besluit om de Taptoe op het voetbalveld te houden. Het voetbalveld heeft voldoende ruimte om het orkest, publiek maar ook andere show elementen toe te voegen aan de Taptoe voor nu en in de toekomst.

De taptoe vindt plaats in de openlucht op het voetbalveld van Den Dam in Azewijn, zaterdagavond 24 september om 19.30 uur, er zijn zowel sta als zitplekken. De toegang is gratis maar een vrije gift wordt erg op prijs gesteld.

25 september 2021

The best of Taptoe Azewijn 2021

Vorig jaar werd de Taptoe vanwege slechte weersomstandigheden op het allerlaatste moment nog geannuleerd, maar wat in het instrument zit verzuurt niet. Met die gedachte is het repertoire van de Taptoe 2021 in Azewijn samengesteld. Zaterdag 25-09-21 was het dan ook eindelijk zover.

Vanwege de corona beperkingen kon er maar weinig gerepeteerd worden en dus zijn de beste nummers van de afgelopen 10 jaar Taptoe uit de kast getrokken onder het mom van “de best of”.

Fanfare “St. Joseph”, dweilorkest Azums Aosum, popkoor U-nique, tamboerkorps “Goede Oogst” en Schutterij Wilhemina, samen met enkele gast muzikanten en een zangeres verzorgden een prachtige muzikale uitvoering van de Taptoe Azewijn.

In een tent op het Pastoor van Halplein onder de enthousiaste muzikale leiding van dirigent Johan van Schijndel werden prachtige nummers ten gehore gebracht zoals het toepasselijke Show must go on, It’s a beautiful day, en het nostalgische Het dorp van Wim Sonneveld, gezongen door Valentine Reijers.

De Taptoe Azewijn is de traditionele opening van de kermis, maar stond nu ook symbool voor de heropening van onze samenleving.