ONS VERHAAL

WIE WE ZIJN

De fanfare st. Joseph uit Azewijn is een vereniging die zich graag laat zien bij festiviteiten in het dorp. Dit zijn zoal de rondgangen met de kermis, sinterklaas, koningsdag, maar ook tijdens concerten zoals de Taptoe. Verder vinden wij het belangrijk dat er aandacht is dat de jeugd ook interesse krijgt in het maken van muziek, daarom zijn wij ook erg betrokken bij het project "Muziek in de klas".

Hier onder een kort stukje van de geschiedenis.

In het begin van de vorige eeuw, in 1900, de exacte datum is tot nu toe niet gevonden, werd de fanfare “St. Joseph” opgericht. De heer P. Dieker was de initiatiefnemer. Hij vond medestanders in de heren A. en Th. Hooyman, J. te Boekhorst, J. en W. Gerritsen, B. Rieken, H. Berendsen, W. Wicherinck en W. Bultink.

De kassier van de Boerenleenbank, de heer B. te Wiel, verstrekte een lening van f 600,= om de nodige instrumenten aan te schaffen. Deze lening zou met 25 cent per week en per man worden afgelost.

Toen pastoor Hazelekke zijn fiat gaf, had Azewijn zijn muziekvereniging, die zich op de eerst plaats ten doel stelde de kerkelijke feesten muzikaal op te luisteren.

Dee heer Dieker nam de taak op zich om de muzikanten de grondbeginselen van de muziek bij te brengen. Hiervoor had hij de beschikking over een schoollokaal en een schoolbord, dat als muziekpapier fungeerde.

1960

Ter gelegenheid van het 60 jarig jubileum werd een een muziekfestival georganiseerd door de fanfare. Op zaterdag 14 mei werd er een rondgang gehouden en een ere-concert door Harmonie Volharding uit Stokkum en natuurlijk de fanfare St. Joseph. Op zondag 15 mei was er een onderlinge marswedstrijd en wederom een ere-concert door de volgende verenigingen: fanfare St. Joseph Azewijn, harmonie Volharding Stokkum, harmonie St. Gregorius Westervoort, fanfare Concordia Netterden, harmonie St. Jan Kilder, fanfare St. Antonius Breedenbroek, harmonie D.E.S. Nieuw-Dijk, harmonie St. Liborius, Dinxperloo en harmonie Crescendo ‘s-Heerenberg. Aansluitend was er een groot feestbal in 2 zalen.

Kort na dit festival, op 28 mei 1960 werd er een jeugdkorps opgericht. De heren A. Roelofs en A. Bekker namen de zorg voor deze jongens en meisjes op zich.

In 1967 kreeg de fanfare haar eerste uniform.

Dirigenten van de vereniging.

2018-heden Johan van Schijndel

2014-2017 Martin Jansen (jr)
2002-2013 Rieks Erinkveld
1960-2001 Martin jansen (sr)